Kerstverlichting doet haar werk

woensdag 14 december 2011 – (Marleen De Geest) – De eurozone mag dan al in de vuurlinie liggen, kerstmis blijft de tijd waarin er niet, of minder, wordt geschoten. Uit onderzoek van audit en consultantbureau Deloitte in vijftien Europese landen blijkt dat het gemiddeld cadeaubudget toch nog altijd 587 euro bedraagt.

Of mensen gaan heel erg op de kleintjes letten of ze gaan nog een keer hedonistisch te werk, zo commentarieert de Franse socioloog Jean-Pierre Corbeau de huidige feestperiode. Door zichzelf en anderen nog een keer te verwennen, proberen mensen controle over de situatie te bewaren. Buitenshuis mag het waaien maar binnen houden wij het gezellig.

De storm wordt dan wel aangekondigd maar nog niet gevoeld, althans twee derde van de Europeanen oordeelt dat zijn koopkracht in 2011 overeind bleef al vreest 47 procent dat die volgend jaar zal inkrimpen. In Duitsland, Finland en Frankrijk werd de som voor geschenken dit jaar uitgebreid en dat was zelfs in ons land het geval. Belgen zouden gemiddeld 574 euro uitgeven aan cadeaus. De eerste stijging in vijf jaar heeft wel vooral met de inflatie te maken, aldus Deloitte.
In Nederland, Ierland, Italië en Portugal gaat de hand wel op de knip en dat is natuurlijk helemaal het geval voor de Grieken.

Op Europees terrein wordt het meest uitgekeken naar boeken, 48 procent van de ondervraagden wil ze krijgen terwijl slechts 35 procent eraan denkt om ze te schenken. Mensen ontvangen ook graag cash geld maar parfum en chocolade winnen het blijkbaar nog altijd in de run op cadeaus.

De geschenkbonnen zijn op hun grenzen gestoten, meestal klagen de consumenten over een te korte geldigheidsperiode en over een kloof tussen verwachtingen en aangeboden mogelijkheden. Heel wat geschenkbonnen liggen ongebruikt te verstoffen.

Belgen kopen minder online dan andere Europeanen die zowel voor de zoektocht, vergelijking als aankoop off- en online kanalen door elkaar hen gebruiken.

, , ,

Nog geen reacties

Leave a Reply