Vrouwen houden van grote auto’s

Goed een op twee vrouwen noemt zich een autoliefhebber. Als ze mogen kiezen, rijden vrouwen rond in een ruime break. Dat vooral mannen zich met hun auto vereenzelvigen, is dus een misvatting.

Ruim de helft van de vrouwen loopt warm voor auto’s en zestien procent beweert zelfs een kenner te zijn. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ze voor een aankoop de autoverkoper best solo durven te trotseren. Toch rijdt een kwart van de vrouwen met de auto omdat het niet anders kan. Dat leert een enquête door de autosite AutoScoot.

In Vlaanderen stapt veertig procent van vrouwen met koopaspiraties alleen de garage binnen, in Wallonië is dat wel zestig procent. In de andere gevallen mogen partners, vrienden of familieleden toch mee omdat ze er ‘meer van kennen’.

Waalse vrouwen zijn wat kritischer. Twee derde van de vrouwen koopt pas effectief nadat de verkoper naadloos al haar vragen beantwoordde. Het is dus niet voor niets dat verkopers tot op het bot getraind zijn. Ook de helft van de Vlaamse vrouwen eist een precies antwoord. In het algemeen vinden zij het belangrijk dat de salesmensen aangenaam zijn en betrouwbaar overkomen.

Vlaamse vrouwen sparen liefst eerst hun budget bij elkaar, zestig procent koopt de auto met eigen spaargeld. Waalse vrouwen gaan makkelijker geld lenen bij de bank. In geen van beide taalgroepen wordt op de partner gerekend.

Niet de kleur maar wel het design en de vormgeving vindt zeventig procent van de vrouwen het belangrijkst. Dat de auto ook functioneel goed in elkaar zit, is het voornaamste criterium voor meer dan de helft van de vrouwen. Het verbruik speelt in dezelfde mate mee. Slechts 37 procent laat zich door een bepaalde kleur verleiden.

Als ze kunnen, kiezen vrouwen voor klassemerken. Ruim een derde verkiest een break uitvoering, een op drie ziet zichzelf in een sportwagen rond zoeven en bijna een op vier voelt het meest voor een SUV.

Nog geen reacties

Leave a Reply