Van zittend naar beweeglijk leven

Lang stil zitten, is niet goed voor de gezondheid. Bewegen en sporten is prima maar het zittend leven opgeven is beter.

Bewegen, slapen en gezondheid hebben een soort van driehoeksverhouding al kunnen  wetenschappers niet precies uitmaken hoe ze op elkaar inwerken.

Wel geven mensen die voldoende en goed slapen aan dat ze zich beter en gezonder voelen dan mensen met minder uren slaap of een geringere slaapkwaliteit.

Bewegen en sporten bevorderen het vlot inslapen en de algemene slaapkwaliteit. Tenminste op voorwaarde dat je niet vlak voor je naar bed gaat in actie schiet. Dan komt het er eerder op aan om te ont-winden dan om je op te winden.

Afgezien daarvan bestaat er een direct verband tussen bewegen en gezondheid. Sport en bewegingsdisciplines vormen echter slechts een deel van de oplossing. Wie buiten het geprogrammeerd uurtje veel zit, zal er maar beperkt baat bij hebben. Het komt er dus op aan om het zittend leven op te geven. Moeilijke opdracht want de meeste mensen zitten gewoon veel op kantoor of in de auto.

Toch kunnen mensen met eenzelfde professionele bezigheid heel veel van elkaar verschillen. De een is beweeglijk van nature en zal makkelijk opveren om iets te halen, te brengen of gewoon een collega te raadplegen. De ander zal wachten tot hij een collega kan vragen om koffie mee te brengen en naar zijn telefoon grijpen of een email sturen om haar of hem te spreken.

Die laatste soort mensen doet er goed aan om tegen zichzelf in toch op te staan en tegelijk de benen te strekken. Valt er geen reden te bedenken om je stoel te verlaten dan organiseert u best zelf af en toe een break om even te bewegen.

In uw eigen tijd kunt u wat selectiever televisie kijken, dat levert vanzelf al minder uren op de bank op. En omdat een beetje beweging beter is dan niets, is het goed om samen met uw partner huishoudelijke taken af te werken. De relatie vaart er wel bij en dus ook de gezondheid en u kunt op uw twee oren slapen.

, , , ,

Nog geen reacties

Leave a Reply