Mama’s, dochtertjes en de spiegel

Steeds vroeger zijn jonge meisjes, kinderen nog haast, met hun uiterlijk bezig. Terwijl ze zich  moeizaam door hun leesboekjes worstelen, dragen ze al een voorgevormd behaatje en tooien zich met grote oorbellen en glitternagellak. We leven dan ook in een wereld van uiterlijkheden en vrouwen en jonge meisjes zijn vaak het gevoeligst voor de minder prettige gevolgen. Want tevreden zijn ze niet.

Een derde van de jonge meisjes vindt zichzelf niet mooi en 36 procent ziet zichzelf niet als slank. Vriendinnenrelaties zijn wel eens wisselend en problematisch in de kinderjaren en de puberteit, gelukkig dus dat de meisjes meer naar hun mama opkijken dan naar hun beste vriendin. Maar van die moeders vindt meer dan de helft zichzelf ook niet slank en een kwart meent dat ze niet mooi is. Die cijfers komen van Dove, producent van verzorgingsproducten. Dus gebeurt het meer dan een keer dat een opgroeiende dochter haar moeder zuchtend voor de spiegel vindt. Of mopperend aan tafel dat ze eigenlijk niet zo veel mag eten. Op die manier wordt het zelfbeeld van het jonge meisje, dat toch al flink door de media en de artificiële schoonheidsidealen onder druk staat, nog verder onderuit gehaald. De boodschap is immers dat mooi niet mooi genoeg is en dat je een voortdurende strijd moet leveren om te redden wat er te redden valt.

Dove is al lang en internationaal bekend omwille van de manier waarop het merk ‘gewone’ vrouwen in beeld brengt en het schoonheidsideaal tot realistisch proporties terug wil brengen. Ook nu pakt het uit met een lespakket ‘Goed in je vel’ dat in samenwerking met Eetexpert.be werd ontwikkeld. Voor leerkrachten en jonge meisjes vormt het materiaal om over zelfbeeld en eigenwaarde na te denken. Maar ook op het thuisfront kunnen mama’s en hun dochtertjes aan de slag met het ‘Moeder en dochter pakket’. Het is een flink uitgewerkt dossiertje dat houvast biedt op een moment dat het lichaam van dochterlief zich volop ontwikkelt en moeder misschien wel de strijd met leeftijd voert. Het pakket kan vrij via de Dove site worden gedownload.

Een televisiespot zal het grote publiek op het maatschappelijk probleem attenderen. En via een Facebook pagina kunnen moeders en dochters nogmaals van gedachten wisselen. Het vlotst verloopt een en ander natuurlijk wanneer alle lichamelijke veranderingen en bijhorende vertwijfeling gewoon in een liefdevolle relatie kunnen worden ingepast. En wanneer er vooral veel oog is voor al die andere boeiende aspecten van het leven. Het uiterlijk wordt dan weer wat het is, de uitstraling van wat zich van binnen afspeelt.

, , ,

Nog geen reacties

Leave a Reply