Gezond verstand voor gezonde voeding

Het is mooi meegenomen als kinderen al jong de smaak van gezonde voeding te pakken krijgen. Maar ouders ondervinden ook de nodige tegenstroom in dat deel van de opvoeding. Toch kan het simpel zijn als het gezond verstand maar de hoofdrol speelt.

Als je goed toekijkt, merk je dat voeding dikwijls als instrument in de opvoeding wordt gebruikt. Als beloning of als straf meer bepaald. Volgens de Amerikaanse voedingsconsulente Casey Seidenberg is dat precies wat ouders niet moeten doen.

Minder gezonde of ronduit ongezonde voeding mag nooit als beloning worden ingezet. Kinderen gaan die dan een positieve associatie meegeven. Ook pakt het niet goed uit wanneer je zegt ‘eet eerst je groenten dan krijg je een lekker dessert’. Het lijkt dan alsof groeten eerder te mijden zijn en je bij het eten vooral naar het nagerecht moet uitkijken.

Straffen via voeding is ook al af te raden. Als je het dessert bij wijze van straf schrapt, lijkt het op een prijs die je kunt verdienen.

‘Soms-eten’

Slechte voeding of ongezond eten is een kwalijk label, meent Seidenberg. Kinderen kunnen zich dan beroerd voelen wanneer ze dat spul eten. Noem het eerder ‘soms-eten’, adviseert ze, omdat het inderdaad voeding is die je best slechts af en toe eet. Maar zogenaamd ongezond eten moet wel eens mogen. Als kinderen er slechts een minimum van eten, kunnen ze ook leren dat ze zich beter voelen bij gezonde voeding dan bij eten dat eigenlijk niet goed voor hen is.

Slechte eters dwingen om te eten, is geen goed idee, meent Seidenberg. Als ouders beslissen wanneer kinderen moeten eten, leren ze zelf niet naar hun kleine lichaam te luisteren. Als ze toch nog die extra hapjes toegestopt krijgen, ervaren ze niet wat het is om honger te hebben of voldaan te zijn.

Ook is het goed om kinderen te laten zien dat bij feestjes of wanneer je iets te vieren hebt er niet per se massale hoeveelheden eten en drank naar binnen moeten worden gewerkt. Feestjes en leuke gebeurtenissen of vakantie gaan over iets anders, samen zijn met vrienden, iets leuks doen of lekker niets doen en wachten tot je ergens heel veel zin in krijgt.

Goede en gezonde voeding moet vanzelfsprekend zijn, dat vormt de beste preventie tegen eetstoornissen op latere leeftijd, stelt Seidenberg.

Nourishschools.com

 

, , ,

Nog geen reacties

Leave a Reply