Bedtijdverhaal voor mama’s en papa’s

donderdag 7 januari 2010 – (Marleen De Geest) – Laat kinderen het bedtijdverhaal ook eens zelf voorlezen, adviseert een Brits onderwijsinspecteur. Zo voorlezen dat ouders niet inslapen, scherpt hun taalvaardigheid aan.

Uit onderzoek blijkt dat zeventien procent van de Britse kinderen problemen heeft met taalontwikkeling. Van alle een- tot tweejarigen heeft vier procent bovendien nog nooit een woordje uitgebracht.

Ook in Vlaanderen vertoont zo’n zeven tot tien procent van de kinderen hiaten in de taalontwikkeling. Het kan gaan om specifieke en blijvende stoornissen als dyslexie die evenwel kunnen worden gecompenseerd. Andere haperingen in de ontwikkeling, zoals een gebrekkige woordenschat, kunnen van voorbijgaande aard zijn. Wel is het belangrijk dat er zo snel mogelijk wordt aan gesleuteld om een achterstand in lezen en schrijven op school te voorkomen.

In de Britse krant ‘The Independent’ raadt onderwijsinspecteur Sir Jim Rose de ouders aan er ook al eens het zwijgen toe te doen en meer naar hun kinderen te luisteren. In de conversaties hoeven mama en papa niet altijd het hoge woord te voeren en tijdens het bedtijdverhaaltje mogen ook zij eens aandachtig toehoren.

Vlot praten bereidt kinderen voor op lezen en dat is nog steeds onmisbaar voor een gestroomlijnde schoolcarrière.
De krant ‘The Guardian’ meent dat je in een moeite het genderprobleem kunt aanpakken en wel door te kiezen voor voorleesverhalen die afwijken van de stereotype meisjes-jongensrollen. Subversief genoeg zijn de klassiekers ‘Pippi Langkous’ van Astrid Lindgren en ‘Mathilda’ van Roald Dahl.
De vraag is natuurlijk of de ‘roze periode’ van meisjes en de brandweerfase van jongens echt zo zorgwekkend zijn.

Guardian.co.uk – Feminist books for five-year-olds

, , , ,

Nog geen reacties

Leave a Reply